Friday, January 26, 2018

Mengenal Panji Agung Berjaya Di Zaman Kepemimpinan Sultan Adji Muhammad Sulaiman

Panji Agung Berjaya (bendera macan)


Kali ini etam bekesah sejarah singkat maha yoh, mungkin tak tapi banyak orang yang tahu kalau pada zaman dahulu Kesultanan Kutai Kartanegara ing Martadipura pada saat di pimpin oleh Sultan Adji Muhammad Sulaiman, mempunyai sebuah panji kebesaran bernama " Panji Agung Berjaya ".

Kesahnya tu tegak ni : Sewaktu Sultan AM Sulaiman di penjara oleh penjajah di kandang macan di Belanda, hebatnya bukannya di terkam malah macan tersebut justru jinak dengan Sultan AM Sulaiman. Sekembalinya dari penjara di kandang macan, itulah cikal bakal bendera bergambar macan di bawah ketopong (mahkota sultan) dengan nama Panji Agung Berjaya atau sering disebut bendera macan. Panji tersebut berkibar di hadapan keraton atau kampong panji pada zaman pemerintahan Sultan AM Sulaiman sampai ke zaman pemerintahan Sultan AM Parikesit.

Saat ini Panji Berjaya tak pernah di kibarkan lagi, karena termakan usia dan kondisi fisik kainnya yang mungkin sudah mulai rapuh. Bendera tersebut dismpan di Museum Mulawarman sebagai koleksi benda peninggalan Kesultanan Kutai Kartanegara ing Martadipura.



Sumber : Adji Pangeran Hario Atmo Kesumo

Kerabat Kesultanan Kutai Kartanegara ing martadipura




EmoticonEmoticon